الجمعة، 21 مارس 2008

ولى العهد فى طابور العيش


دعونى اجمح بخيالى الى عنان السماء او دعونى اجمح بخيالى لدرب من الجنون

ماذا لو

ماذا لو السيد ولى العهد جمال مبارك يحتاج الى الوقوف فى طابور العيش من اجل ان يحصل على الخبز

بتضحكوا ليه ؟ هو انا بقول نكتة فيها ايه؟

تعالوا كدة نتخيل

ركن العجلة ونزل يقف فى الطابور فاكر نفسه ابن الريس باءة وتخطى الطابور عم شعبان واقف قاله ارجع يا اخينا اقف فى الدور

استنى لما يجى دورك خاف وسمع الكلام ورجع مكانه

ياه ايه الشمس ديه والا التراب والا العرق وريحة الناس اللى بقالهم ساعة واقفين فى الشمس

وبعدين هعمل ايه وارجع لماما ازاى من غير عيش

لالالالا انا راجل ولازم ارجع لماما بالعيش واستحمل

طلع عم مرزوق وقال ياجماعة الفرن فيه عطل 10 دقايق كدة ونشتغل تانى

طبعا الفرن ما فيهوش عطل ولا حاجة بس عم شحاتة اللى بيشترى الدقيق جه ومش عارفين يبيعوا له من الزحمة

طلع جوال الدقيق والتانى والتالت وجيمى واقف مش فاهم حاجة

قال يمكن الزبالة اللى طالعة من الفرن ديه هى اللى عاملة عطل

معذور ماشافش جوال دقيق بتاع الغلابة قبل كدة

العشر دقايق عدوا جيمى بدأ يزهق وبعدين يا بيه الفرن مش هتشتغل باءة

اصبر يا استاذ مش عاجبك روح لماما.

لا مش هروح انا لازم اروح بالعيش ماما هتتضربنى لو ما جبتش عيش

طيب ما تعيطش استنى هنشتغل اهو

اشتغل الفرن والضرب اشتغل

جيمى هيعمل ايه ؟ انا جمال يا ولاد ال......... انا جمال يا ولاد ال...........

طب والله لاخلى بابا يعملى فرن فى القصر مخصوص

وكمان هخليه يشغلنى رئيس جمهورية عشان اعلمكم الادب

وما حدش يقف اودامى فى الطابور

هناك 3 تعليقات:

بنت أبيها يقول...

حتى مجرد التخيل مش جاى

لان جيمي لو راح هناك مش هيروح لوحده

هيكون معاها الموكب الجمهوري

زى ما حصل لما جه لبني سويف

ولا زيارة الريس

Unknown يقول...

الله عليك يا تونى يابن ال......
انا وليد بابن ال.......

Ahmed Gawad يقول...

ايه الحلاوة دي يا تونننننننننننني
ايه الخيال الجاااااااااامح ده
بس يا ريت تكمل الحكايات بقي
تخيل لو عاوز يروح شغله هيركب ازاي ؟